3/12 - grubblande

Är jag verkligen för känslig? Är det verkligen så? Är det något fel på min inställning, att jag är villig att hjälpa hela världen? Jag vet att det är en omöjlighet, men ibland så vill jag inte tro på det..
Jag sitter här och blir fly förbannad. Igen. Människors alla beteender. Folk som saknar det viktiga vett i huvudet, som kan göra en till en bra människa. Dom som inte förstår "behandla andra som du själv vill bli behandlad". Och även "behandla dig själv så som du egentligen är värd".  

Folksbeteender beror bara på sin familjsbakrund, den uppväxten som ges. Allt hänger på bakrunden, som kan ha gått i generationer. Det kan hålla på i all oändlighet, om man inte sätter ner foten, och har det mod som behövs för att erkänna för sig själv att det är fel.

Man borde egentligen inte hata de människor som behandlar andra illa. Det är bara att beklaga att dom har hamnat så snett. Vad skall man göra åt det lixom? Förut trodde jag att jag skulle kunna påverka dom genom att bara snacka om hur jävla fel det är. Men nu inser jag att det inte går. Det är så med allt, det är bara den personen som kan bestämma om han/hon vill ändra på sig. Visst kan vi kanske hjälpa dem att förstå, men den chansen är 50/50. Oftast inte.. På nått sätt måste dom hitta svaren i sig själva och göra sitt val, vare sig det är rätt eller fel.

Kommentarer
Postat av: jorunn

ja håller med till 100%!! Det beror på hur man har växt upp och att bryta kan vara såå svårt... Stackars vissa folk som man tycker så synd om...

2007-12-06 @ 14:37:02
Postat av: *R*

gissa vem som har kommenterat! .. :)

2007-12-07 @ 11:10:57
Postat av: lorr

Ragge!

2007-12-07 @ 12:21:38
Postat av: Anonym

faan vaa du är klok....varför kan du inte smitta ner mig lite.. =)
ses på julen!!!

2007-12-10 @ 10:14:32
Postat av: Li

Det är rätt sant att det hänger jäkligt mycket på arvet, men miljön (hur man lever, växer upp, behandlas osv) spelar också en grymt viktig roll.. Alltså, man kan liksom påverka arvet. Men fan va klok du är Lorren! :)

2008-01-10 @ 19:53:29
URL: http://liberglund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0